Wang vindt ADO wel welletjes

Er gaat geen dag voorbij of er verschijnen nieuwsberichten met de strekking: het geld van Hui Wang is nog steeds niet gestort op de rekening van ADO.

Hui Wang lijkt het allemaal wel prima te vinden. “Ik ben de eigenaar, dus ik bepaal wanneer en of ik betaal”, zei hij tegen het gerenommeerde New York Times – de krant die een interview aandurfde met ‘Mister Cheek’. Die teksten waren natuurlijk tegen het zere been van ADO (en de met argusogen meekijkende KNVB) maar Wang heeft wel een punt, natuurlijk.

Supporters klagen steen en been over de treuzelende Chinees – het kan hem niet schelen. Waar voor sommige rijke investeerders een voetbalclub als speeltje wordt gezien, is ADO voor Wang een oude, versleten speelgoedpop waar hij liever niet meer naar omkijkt, zo lijkt het.

broken_toys_by_faryndreyn
Het speeltje van clubeigenaar Hui Wang. Beeld: Faryndreyn

Het was niet zo dat Wang van de ene op de andere dag besloot om ADO Den Haag over te nemen, medio 2014. In eerste instantie mikte de ex-advocaat op een club uit Italië, Engeland, Duitsland of Frankrijk, want de competities uit die landen zijn populair in China, schreef Den Haag Direct destijds. Toen koos hij uiteindelijk maar voor ADO, vanwege de lage kosten en de sportieve kansen die er liggen.

Wang richtte zijn bedrijf United Vansen Sports International Co., Ltd in 2008 op, nadat de 53-jarige Chinees eerder zijn bami verdiende in de advocatuur. UVS plant, organiseert, promoot internationale sportevenementen en heeft nauwe banden  en partnerschappen met belangrijke associaties, organisaties en bonden uit China en buitenland. Het sportbedrijf komt aan die grote partners via de hulp van een aantal grote investeringspartijen – met name vastgoedreuzen die hun imago bij de Chinese overheid wilden verbeteren. Ideale situatie voor Wang.

Sinds de oprichting van UVS haalde het bedrijf tal van grote wedstrijden naar China, zoals Super Cup-duels uit Europese topcompetities. Dat deze wedstrijden wereldwijd een hoger aanzien hebben dan ADO Den Haag, is ook United Vansen niet vreemd. Op ‘over ons’-pagina van de website prijken de logo’s van AC Milan, Paris Saint Germain, En Avant de Guingamp, Internationale, SS Lazio, Napoli en Juventus. Het nietige ADO wordt nergens genoemd.

Het tabblad ‘hoofdzaken’ bestaat uit twee zaken: de jeugd van ADO en een overzicht van alle prestaties en projecten. Wanneer er iets van ADO verschijnt, komt de presentatie van Gao Hongbo in beeld. Of Mark Rutte. Onder het tabje ‘videomateriaal’ staat er wel een video over ADO Den Haag. Korrelig beeld met Rob Geus-niveau Engels als voice-over: een krakkemikkig uithangbord voor ADO.

Waarom Wang dan toch ADO kocht? “De combinatie van geld, politiek en sport heeft Wang verleid”,zei voetbalkenner Rowan Simons kort na de overname tegen NOS. “Hij krijgt trainingsprogramma’s en een voet tussen de deur van het Europese voetbal. Met ADO’s expertise kan hij een betere Chinese competitie stimuleren. Dan zijn er nog uitzendrechten voor de Nederlandse competitie en het voetbaltoerisme – je kunt van alles bedenken waarom dit een goede deal voor hem is”, aldus Simons. “Dat krijgt hij allemaal voor acht miljoen euro en dat is echt een schijntje.” Als acht miljoen een schijntje is voor Wang, waarom komt hij dan niet met bedragen als 1,3 miljoen over de brug?

Simons tegen NOS: “Russen en Arabieren hebben de afgelopen jaren natuurlijk topclubs gekocht. Dat geld hebben ze in China ook, maar een Chinees zou zo’n club nooit overnemen omdat dat te veel aandacht trekt. Juist via zo’n klein clubje een eerste stap zetten, is vanuit Chinees perspectief een goede zet.” Wang heeft met ADO echter genoeg aandacht getrokken, is inmiddels wel duidelijk.

 

 

 

Plaats een reactie